Reclame:


Auteur Topic: L-4332 & NX-14-22 Opel model 10-40PS 1928  (gelezen 115 keer)

Offline Wouter Duijndam

  • Archief Eigenaar
  • Carcheologisch Onderzoeker
  • *****
  • Berichten: 6050
    • Bekijk profiel
    • Het Nederlandsche kenteken archief
L-4332 & NX-14-22 Opel model 10-40PS 1928
« Gepost op: mei 05, 2019, 20:18:05 pm »

Bron https://christophervintagecars.nl, die deze schitterende wagen te koop heeft staan.
Prijs € 72.000,-

Datum eerste toelating 27-03-1953
Datum tenaamstelling "Niet geregistreerd"
Datum eerste afgifte Nederland 30-06-1928
Status kenteken Ongeldig
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2019, 20:24:35 pm door Wouter Duijndam »

Offline Wouter Duijndam

  • Archief Eigenaar
  • Carcheologisch Onderzoeker
  • *****
  • Berichten: 6050
    • Bekijk profiel
    • Het Nederlandsche kenteken archief
Re: L-4332 & NX-14-22 Opel model 10-40PS 1928
« Reactie #1 Gepost op: mei 05, 2019, 20:31:48 pm »
Uitgebreide beschrijving https://christophervintagecars.nl
Deze Opel is verkocht tijdens de Amsterdamse RAI die gehouden werd in januari 1928.
De koper was een handelaar in kaas en woonde in de provincie Utrecht.
De Opel kreeg het provinciale nummer L4332.
De familie gebruikte de auto veel, ook voor vakanties naar Luxemburg.
Gedurende de oorlogsjaren is de auto verstopt geweest en na de oorlog werd de auto overgenomen door de schoonzoon, dhr M.M. Schepman, die een tandarts praktijk had in Zwartsluis en Genemuiden.
Op 27 Maart 1953 is het kenteken afgegeven NX-14-22 ter vervanging van het Provinciale kenteken.
Op dit kenteken staat het woonadres, Kerkstraat 45 in Zwartsluis.
Minimaal tweemaal per week reed dhr Schepman naar Genemuiden voor zijn praktijk en nam daarbij de veerpont over het Zwarte water.
Op een zeker moment is de Opel ingeruild voor moderner vervoer.
Wat er precies met de auto is gebeurd is niet zeker maar wel zeker is dat de gebroeders de Koning uit Oud-Beijerland de Opel hebben gekocht voor hun verzameling klassieke automobielen.
Er is een kenteken bekend op naam van dhr de Koning, afgegeven op 20-02-1958.
De gebroeders de Koning waren eigenaar van de KONI schokdemper fabriek en hadden een uitgebreide verzameling bijzondere automobielen.
Na het overlijden van deze heren werd de verzameling verkocht en de Opel kwam terecht bij de plaatselijke Mercedes dealer garage Wust.
De Opel werd opgeslagen in het voormalige veilinggebouw in het centrum van Oud-Beijerland en was nog steeds in originele staat.
In het voorjaar van 1987 is er contact ontstaan tussen de familie Wust en de heer Bos uit Strijen.
De koop werd gesloten en de Opel verhuisde naar Strijen op 21 juli 1987, waar werd begonnen aan een totale restauratie.
Tijdens de restauratie werd er een veerpont kaartje gevonden van het veer bij Genemuiden, onder de treeplank.
Ook bracht dhr Wust het kenteken van de auto met daarop de toenmalige eigenaar, MM Schepman in Zwartsluis.
In 1987 is er gezocht naar het adres Kerkstraat 45 in Zwartsluis, dit bleek niet meer te bestaan.
Navraag bij lokale mensen gaf aan dat er een reconstructie van de dorpskern was geweest en dat er een ander nummering was ontstaan.
Het woonhuis bestond wel maar dan onder een ander adres.
Men wist ook van de tandarts die daar woonde en van de zeer oude auto waar hij altijd mee reed.
In de bewuste woning bleek dhr P. Hein te wonen en hij wist vrijwel niets van de geschiedenis af, wel gaf hij aan dat de tandartspraktijk nog aanwezig was in het dorp.
Vervolgens is er bij de tandartspraktijk weer om info gevraagd en de tandarts bleek de praktijk te hebben overgenomen van dhr Schepman die inmiddels was verhuisd naar Vlissingen.
Adres en telefoon nummer waren bekend.
Er is contact opgenomen met dhr Schepman en deze is samen met zijn vrouw bij de Opel wezen kijken gedurende de restauratie.
Zijn vrouw wist nog veel te vertellen van de tijd dat haar vader de Opel in bezit had in de jaren dertig.
Inmiddels is de restauratie alweer 30 jaar geleden en is de Opel gebruikt voor meetings met oldtimers en Opel clubbijeenkomsten.
Sinds ca 2010 is er niet veel gebruik van gemaakt vanwege de hoge leeftijd van de eigenaar en sinds oktober 2018 is de Opel volledig nagekeken en weer in goede conditie om te worden gebruikt.

Techniek
De brandstof tank is gedemonteerd en van binnen volledig gereinigd, van buiten gecontroleerd op beschadigingen en voorzien van een nieuwe verflaag. Bij de brandstoftank is een 6 Volt Lucas brandstofpompje geplaatst welke met het contact kan worden aangezet, deze pomp stuwt de benzine naar de carburateur.
De 4 cilinder motor is zwaar uitgevoerd en ondanks de inhoud van maar 2600cc is er koppel voldoende aanwezig om de zware auto vlot in beweging te zetten.
De claxon, dynamo, ontsteking en startmotor zijn van Bosch, allemaal het originele exemplaar en zeer degelijk uitgevoerd.
De kleppen zijn afgedekt met twee afneembare deksels om met enige regelmaat de klepstelen te kunnen oliën.
De carburateur is een Solex die eenvoudig is af te stellen.
Via een droge platenkoppeling wordt de versnellingsbak aangedreven, drie versnellingen vooruit en 1 achteruit, allen ongesynchroniseerd.
De achter as is opgehangen aan twee kwart elliptische veren pakketten welke zijn ingeklemd op het chassis.
Achter zijn ook twee schokdempers gemonteerd die werken via een oprolmechanisme waarbij de demping ontstaat door het automatisch afklemmen van de schokdemperband.
De remmen zijn op vier wielen bediend via een kabelsysteem.
Er is een nieuwe 6Volt accu ingezet in augustus 2018 met het grootst mogelijke vermogen passend binnen de afmetingen van de accubak onder de voorbank.

Exterieur
Het lakwerk is in drie kleuren uitgevoerd, geheel naar de originele staat.
De spatborden en de delen die het chassis bedekken zijn zwart.
De carrosserie is licht grijs met een donker grijze belijning en de raamomlijsting is donkergrijs.
Het lakwerk is inmiddels ruim 25 jaar oud maar verkeerd nog steeds in een optimale conditie.
Het nikkelwerk is beperkt tot de koplampranden, de radiatormantel, het deurbeslag en enige details in verlichting en accessoires.
Op de beide voorspatborden staan de twee reservewielen en achterop is een rek voor een autokoffer, de achterzijde van de carrosserie is voorzien van aluminium beschermstrippen hiervoor.
Het geheel is in een zeer goede staat en op slechts enkele plaatsen zijn er kleine beschadigingen op te merken door gebruik.
De passing van de plaatwerkdelen en de deuren is heel mooi, alles sluit netjes en ook de motorkap is goed en strak te sluiten.

Verlichting
De verlichtingsinstallatie is voor het grootste deel origineel.
Wel zijn er in de bedrading een extra verdeling en extra zekeringen aangebracht.
De koplampen zijn de originele “doosvormige” van Bosch en de achterlichten zijn iets uitgebreid ten opzichte van het enkele achterlicht gecombineerd met het remlicht.
Op de foto uit 1953 staat een extra lamp gemonteerd aan de binnenzijde van het rechter voorspatbord.
Hiervoor is de lampsteun nog aanwezig de lamp niet meer.

Interieur
Het interieur is in zeer goede staat.
Voor de bekleding is een hoge kwaliteit grijze stof gebruikt die vrijwel volledig overeen kwam met de originele bekleding zoals deze in de auto aanwezig was voor de restauratie.
Het dashboard is voorzien van alle originele instrumenten en met de sleutel is het contactslot te bedienen als ook het slot op de versnellingspook.
Onder de voorbank en voor de voorbank zijn uitneembare vloerdelen voor onderhoud en toegang tot de accu.
In de deuren zitten opbergvakken en verder zijn alle ramen omlijst met een houten afwerking.
De separatiewand is voorzien van gegraveerd glas en schuifbaar in twee delen.
Ook de voorruit is te openen door deze met een draaiknop omhoog te draaien voor extra ventilatie.
Achterin zijn twee wegklapbare stoelen gemonteerd die in de vloer kunnen worden weg gewerkt.
Voor de achterbank is een wegklapbare voetensteun aanwezig voor een comfortabele zit.
De raampjes in de deuren en in het achterste paneel zijn allen te openen met een draaimechanisme.
Achterin is de zit zeer comfortabel en het instappen vrij ruim en gemakkelijk.
Op de voorbank is de zit wat beperkter en zeker voor de bestuurder is de ruimte om de auto te besturen wat krap.

Het rijden
met het indrukken van de contactsleutel is het contact geactiveerd en pompt de benzinepomp de brandstof naar de carburateur.
Bij koude motor even volledig de choke gebruiken en de ontsteking niet te vroeg zetten.
Met een druk op startknop slaat de motor gemakkelijk aan.
Handgas en voor- en naontsteking zijn vanaf het stuur simpel te bedienen.
Het inschakelen van de versnellingen gaat vrij soepel en de koppeling grijpt heel rustig aan bij het wegrijden.
De motor heeft veel koppel ondanks de beperkte inhoud en maar 4 cilinders.
De auto rijdt vrij soepel weg en reageert goed op het gas en de besturing.
Voor het schakelen is enig gewenning nodig, het opschakelen gaat goed door simpel de koppeling te laten opkomen tussen de versnellingen, in de neutraal stand.
Het terugschakelen is wat lastiger, hiervoor is tussen gas nodig en een juiste inschatting van de snelheid van de auto.
Het sturen is heel prettig en direct, zeker voor een zware auto als deze.
Het zicht rondom is goed en het inschatten van de grootte van de auto is ook prima te doen.
Ook bij hogere snelheden is de auto goed te besturen en kost het rijden weinig inspanning.


















Bron https://christophervintagecars.nl, die deze schitterende wagen te koop heeft staan.

 


SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal