1
00-00-AZ- serie / Re: 74-89-AZ Volkswagen Kever
« Gepost op: maart 04, 2021, 19:55:29 pm »
Er is nog een foto van deze wagen.

©Johan Pots

©Johan Pots
Welke nieuwe oldtimers hebben Nederland verrijkt?
Vind ze op: kenteken.tv
Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt. 1
00-00-AZ- serie / Re: 74-89-AZ Volkswagen Kever« Gepost op: maart 04, 2021, 19:55:29 pm »
Er is nog een foto van deze wagen.
![]() ©Johan Pots 2
00-00-AZ- serie / 74-89-AZ Volkswagen Kever« Gepost op: maart 04, 2021, 19:54:47 pm »![]() ©Johan Pots Datum eerste toelating 14-06-1966 Datum tenaamstelling 26-04-2019 Datum eerste afgifte Nederland 14-06-1966 Status kenteken Geldig 3
L- nummerbewijzen / Re: L-10464 & VK-30-50 Austin Seven 10hp Saloon 1933« Gepost op: maart 02, 2021, 14:04:42 pm »
Er zijn meer afbeeldingen van deze wagen.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ©classiccar-auctions.com 4
HZ- nummerbewijzen / HZ-97740 & NJ-28-74 Dodge T110L 1943 "Brandweer Katwijk"« Gepost op: maart 02, 2021, 13:56:39 pm »![]() ©TedXopl2009, 24-02-2021, Katwijk Beschrijving Deze afbeelding bevindt zich aan de zijkant van het Brandweer Kazerne van Katwijk aan Zee. Zie: Google Maps 5
L- nummerbewijzen / L-10464 & VK-30-50 Austin Seven 10hp Saloon 1933« Gepost op: maart 02, 2021, 11:53:11 am »![]() ©classiccar-auctions.com Datum eerste toelating 30-06-1933 Datum tenaamstelling Onbekend Datum eerste afgifte Nederland 11-05-1956 Status kenteken Ongeldig 6
ZZ- serie / ZZ-10-49 Ford model T 1920« Gepost op: maart 02, 2021, 11:40:50 am »![]() ©classiccar-auctions.com Datum eerste toelating 30-06-1920 Datum tenaamstelling 05-02-2021 Datum eerste afgifte Nederland 17-09-1969 Status kenteken Geldig 7
NB- serie / Re: NB-56-83 Hogra H7-P6 Netam kipper« Gepost op: maart 02, 2021, 10:40:27 am »
Er zijn meer afbeeldingen van deze wagen die momenteel te koop staat bij Cleanmat.eu
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ©Cleanmat.eu Beschrijving Deze unieke zeer zeldzame Hogra is in zijn geheel gerestaureerd en bevind zich in uitmuntende staat! Geschiedenis Hogra: Nederland komt na het einde van de 2e wereldoorlog gehavend uit de strijd en... Hogra 4x4 met Netam kipper Algemene gegevens Tellerstand: 2.587 km Opbouw: Kipper Bouwjaar: feb 1956 Transmissie: GMC, 5 versnellingen, Handgeschakeld Kleur: Oranje Referentienummer: Hogra Technische gegevens Motorinhoud: 4.730 cc Aantal cilinders: 6 Vermogen: 61 kW (83 PK) Wielbasis: 400 cm Ledig gewicht: 6.050 kg Laadvermogen: 5.950 kg GVW: 12.000 kg Functionaliteit Afmetingen (LxBxH): 6750 x 245 x 270 cm Cabine: dag Financiële gegevens BTW/Marge: BTW Exterieur Trekhaak Overige Special truck Deze unieke zeer zeldzame Hogra is in zijn geheel gerestaureerd en bevind zich in uitmuntende staat! Geschiedenis Hogra: Nederland komt na het einde van de 2e wereldoorlog gehavend uit de strijd en krabbelt langzaam op in de jaren 50. Deze jaren kenmerken zich door eenvoud en hard werken aan het herstel van ons land. Er is schaarste aan materiaal en daarmee ook aan materieel. Het vrachtwagenpark bestaat tot ver in de jaren 50 van de vorige eeuw vooral uit verouderd materieel afkomstig uit de legerdump dat massaal omgebouwd wordt en rijdend gehouden voor civiele doeleinden. In het begin van de jaren 50 zag Dhr. W.A. Hoek een stijgende vraag ontstaan in de behoefte naar zwaardere vrachtwagens die moeilijk of niet leverbaar zijn. Hij zag mogelijkheden om een zelfgemaakte vrachtwagen te bouwen, gebaseerd op de vraag uit de markt, tegen een zo laag mogelijke prijs die voor de gebruiker een maximum aan prestaties kon bieden. Het ontbrak Dhr. van Hoek echter aan het benodigde kapitaal. Toen hij in contact kwam met een rijke weduwe, Mw. Gravelaar, die bereid was om hem van het benodigde startkapitaal te voorzien was het nieuwe vrachtwagenmerk “HOGRA” dat gevormd werd door de eerste letters van beide personen, een feit. In 1954 ging de productie van de eerste exemplaren in een voormalige melkfabriek te Ravenstein van start. De Hogra fabriek was een typische assemblagefabriek. Alle benodigde onderdelen, met uitzondering van de elektrische kabelboom, werden bij derden ingekocht en in Ravenstein geassembleerd tot een rijdend chassis met grill, motorkap, paravan en voorspatschermen maar zonder cabine en opbouw. Het was in die tijd veelal gebruikelijk dat een vrachtwagen als rollend chassis de fabriek verliet om vervolgens bij een carrosseriebouwer te worden voorzien van een cabine en opbouw naar de wensen van de koper. Er waren in die tijd bekende carrosseriebouwers als Paul & van Weelde en Buca maar ook plaatselijke carrosseriebouwers waren talrijk. Het chassis, veerpakketten en plaatwerk van de Hogra was van Nederlandse makelij, de motor werd ingekocht bij het Engelse Perkins en later het Oostenrijkse Steyr. De beide types die Hogra in zijn korte bestaan gebouwd heeft ontlenen hun typeaanduiding aan de motor die was ingebouwd. Het type H7-P6 was voorzien van een Perkins P6 dieselmotor met 83 pk. Het type H7-S100 en later de H10 S-100 was voorzien van een Steyr motor met 100 pk. De 7 in de typeaanduiding duidt op het bruto laadvermogen van 7 Ton. De H7 types waren uitgevoerd als 2-asser 4x2 chassis en slechts enkele 2-asser 4x4 chassis. Het vanaf 1957 geïntroduceerde H10 type was uitgevoerd als een 3-asser 6x2 Chassis waarmee met een sleepas een bruto laadvermogen tot 10 Ton mogelijk was. Vanaf eind jaren 50 werd de concurrentie op de vrachtwagenmarkt steeds heviger. Hogra bleef vasthouden aan het torpedofront en met een verouderde techniek was het bedrijf niet opgewassen tegen de opkomst van de modernere frontstuurmodellen met meer laadvermogen en betere prestaties. In 1958 kwam het bedrijf in zwaar weer terecht en in afgeslankte vorm viel, uiteindelijk in 1961 definitief, nadat eerder al Kromhout van de markt verdween, het doek voor dit Nederlandse vrachtwagenmerk dat in zijn korte bestaan van 1954 tot 1961 slechts ca. 300 vrachtwagens heeft gebouwd die hun afzet vrijwel uitsluitend vonden in Nederland. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan een boek dat geheel gewijd zal zijn aan Hogra, het vergeten Nederlandse vrachtwagenmerk uit de jaren 50 van de vorige eeuw. Een stukje Nederlands cultureel erfgoed dat niet vergeten mag worden. Dit boek komt naar verwachting ca. april 2021 uit. Een belangrijk deel van de input voor dit boek is afkomstig van de oud eigenaar die van de thans nog 4 bestaande Hogra’s er 3 in zijn bezit heeft. Deze Hogra, Type: H7-P6 in 4x4 uitvoering is het enig overgebleven exemplaar in de wereld en daarmee extreem zeldzaam. In het bedrijf van de oud eigenaar werd in de jaren 50 en 60 gereden met 3 Hogra’s en werden bouwmaterialen vervoerd. Vanwege het laadvermogen van 7 Ton was deze vrachtwagen geschikt voor het vervoer van zware bouwmaterialen als cement, gresbuizen, stenen, dakpannen en betonwaren. De Hogra’s met 100 pk werden in het bedrijf ook ingezet met een aanhanger wat een hoger laadvermogen mogelijk maakte. Uit nostalgie voor dit vergeten vrachtwagenmerk dat nog geen 10 jaar bestaan heeft en omdat deze vrachtwagens vroeger in het familiebedrijf gereden hebben is de oud eigenaar in de jaren 90 een zoektocht gestart naar overgebleven exemplaren in Nederland. Dit resulteerde in eerste instantie tot de aankoop van een afgebroken restauratie van deze 4x4 Hogra. De restauratie werd voltooid met de montage van een nieuw dak op de bij carrosseriebouwer Buca gebouwde cabine en een 3zijdige Netam Klauwenkipper. Het chassis van deze Hogra wordt gevormd door een bestaand trekker chassis, Type: U-7144T van het voormalig Amerikaanse legertruckmerk Autocar. Deze afgedankte legertrucks werden door de Hogra fabriek aangekocht op de legerplaats in Soesterberg en vervolgens vervoerd of op eigen kracht naar de fabriek in Ravenstein gereden en daar volledig gestript. Na een grondige revisie van het chassis en de beide aangedreven voor- en achteras werd een nieuwe Perkins P6 dieselmotor gemonteerd met GMC versnellingsbak, een nieuw remsysteem aangelegd en vervolgens voorzien van een Hogra snuit. Hoewel er nauwelijks oude fabrieksfoto’s bekend zijn van de 4x4 uitvoering is het productieaantal beperkt gebleven tot waarschijnlijk tussen de 10 en 20 exemplaren. In een later stadium zijn er nog 2 Hogra’s aangekocht waarvan 1 exemplaar op dit moment in restauratie is en in originele staat teruggebracht wordt met bijbehorende DAF aanhanger zoals vroeger in het familiebedrijf met deze Hogra’s werd gereden. Het laatst aangekochte exemplaar betreft een wrak dat uitsluitend door een zeer omvangrijke restauratie in originele staat teruggebracht zou kunnen worden. Het is een “rollend” chassis waarvan de cabine ontbreekt. Technische gegevens: Type H7-P6 Cabine Buca (Buchtens Carrosseriefabriek) Opbouw Netam, 3-zijdige klauwenkipper Motor Perkins P6 (4,73 Ltr.) Brandstof Diesel Cilinderaantal 6-cilinder Cilinderinhoud 4730 CC Boring x Slag 88,9x127 mm Vermogen 83 PK Motor/Cilinderkop Gietijzer Distributie Triplexketting Smering Oliedruksmering met tandwielpomp Brandstofsysteem Brandstof inspuitpomp met verstuivers Koelsysteem Waterkoeling met waterpomp en thermostaat Koppeling Droge koppelingsplaat met drukgroep Versnellingsbak GMC, 5 versnellingen Aandrijving 4x4 Chassis-constructie Autocar, Type: U-7144T Voorwielophanging Timken ½ elliptische bladvering Achteras Timken ½ elliptische bladvering Wielen Stalen wielen Besturing Mechanisch, niet bekrachtigd Remmen Hydraulisch op 4 wielen, met luchtdrukbekrachtiging Handrem Mechanisch op de achterwielen Wielbasis 4000 Lengte / Breedte 6750 / 2450 Tankinhoud 120 Liter Max snelheid in km 65 km Alle genoemde prijzen zijn exclusief BTW. Aan de afgelezen kilometerstand, opgegeven maten, gewichten en specificaties kunnen geen rechten worden ontleend. Clean Mat Trucks B.V. Wageningsestraat 17 6673DB ANDELST Tel: 0488-712600 E-mail: sales@cleanmat.eu 8
HJ- serie / Re: HJ-15-34 Wolseley 16/60« Gepost op: maart 01, 2021, 11:36:46 am »
Er zijn meer afbeeldingen van deze wagen.
![]() ![]() Bron Registerbeheer AMRWR 9
HJ- serie / HJ-15-34 Wolseley 16/60« Gepost op: maart 01, 2021, 11:35:04 am »![]() Bron Gijsbert den Hollander Datum eerste toelating 22-01-1965 Datum tenaamstelling 22-01-2013 Datum eerste afgifte Nederland 22-01-1965 Status kenteken Geldig 10
BS- serie / BS-07-37 Ford Transit "Oud ijzer handelaar"« Gepost op: februari 28, 2021, 09:34:15 am »![]() Bron Gijsbert den Hollander 11
ND- serie / Re: ND-10-24 Triumph Mayflower« Gepost op: februari 28, 2021, 09:23:39 am »
De auto wordt momenteel te koop aangeboden op 2dehands.be voor 6750€.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ©Onbekend Beschrijving Zeer zeldzame linksgestuurde Triumph Mayflower uit 1951. Voertuig heeft lange tijd in een prive museum gestaan, maar is nu weer klaar om op avontuur te gaan. Carrosserie is heel goed, geen roestplekken. Lak heeft een mooie patina en past mooi bij deze 70 jarige auto. Recent zijn de volgende werkzaamheden uitgevoerd. - Motorolie ververst - Versnellingsbakolie ververst - Differentieelolie ververst. - Hoofdremcilinder vervangen - Remcilinders voor en achter vervangen. Een ontzettend leuke en bijzondere auto om mee te rijden. Bieden heeft geen zin. Ik zoek een liefhebber die op zoek is naar deze auto. 12
NT- serie / Re: NT-80-00 Riley RMF 2,5L« Gepost op: februari 28, 2021, 09:06:37 am »
Er zijn meer afbeeldingen van deze wagen.
![]() ![]() ![]() ![]() © In het beheer van het Nederlandsche kenteken archief 13
NT- serie / NT-80-00 Riley RMF 2,5L« Gepost op: februari 28, 2021, 09:04:45 am »![]() © In het beheer van het Nederlandsche kenteken archief Datum eerste toelating 25-02-1953 Datum tenaamstelling 30-08-2014 Datum eerste afgifte Nederland 25-02-1953 Status kenteken Geldig 14
L- nummerbewijzen / Re: L-4332 & NX-14-22 Opel model 10-40PS 1928« Gepost op: februari 19, 2021, 09:54:16 am »15
L- nummerbewijzen / L-4332 & NX-14-22 Opel model 10-40PS 1928« Gepost op: februari 19, 2021, 09:47:43 am »![]() Bron https://christophervintagecars.nl Datum eerste toelating 27-03-1953 Datum tenaamstelling onbekend Datum eerste afgifte Nederland 30-06-1928 Status kenteken Ongeldig |