Auteur Topic: kenteken 1984 op motorfiets uit 1948  (gelezen 4725 keer)

Offline Coby

  • Nieuwe Kenteken-O-loog
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
kenteken 1984 op motorfiets uit 1948
« Gepost op: oktober 13, 2011, 21:02:08 pm »
Ik heb een motorfiets uit 1948 (1e toelating) met een kenteken uit 1984 (1e afgifte ?). Ik heb ook min of meer betrouwbare informatie dat de motor origineel al in 1948 in Nederland is ingevoerd via een Nederlandse importeur.
Het kenteken heeft de vorm XX-99-XX op een blauwe plaat. De VWE geeft aan dat het een geldig kenteken is.
Ik heb een brief van de belastingdienst (waar de RDW onder viel in 1995) waarin zij aangeven dat de motor vrijgesteld is van wegenbelasting vanwege het feit dat aangetoond is dat het bouwjaar van voor 1973 is.
Het geregistreerde framenummer is niet het originele door de fabriek ingeslagen framenummer, maar waarschijnlijk een materiaal nummer van de frame buis leverancier en zit onderste boven op de framebuis op een ontoegankelijke plaats onder de benzine tank.

Mijn vragen aan de deskundigen van dit forum zijn:
1. Wat zou er in 1984 met de motor aan de hand geweest kunnen zijn?
2. Is het mogelijk dat het nummer door de RDW is ingeslagen? Waarom dan op zo'n ontoegankelijke locatie?
3. Is het gebruik van de blauwe plaat toegestaan?
4. Is het mogelijk en nuttig om het 1984 kenteken om te wisselen in een historisch kenteken?
5. Kan ik de RDW verzoeken een nieuw framenummer op een normale  locatie te slaan en het kenteken aan te passen? Hangt hier een keuring aan vast?

Ik ben benieuwd naar de reacties,
groeten Coby

Offline Wouter Duijndam

  • Archief Eigenaar
  • Fautografisch Onderzoeker
  • *****
  • Berichten: 6452
    • Bekijk profiel
    • Het Nederlandsche kenteken archief
Re:kenteken 1984 op motorfiets uit 1948
« Reactie #1 Gepost op: oktober 13, 2011, 21:06:50 pm »
Hallo Coby , als de motorfiets in 1948 een Nederlands kenteken zou hebben gehad dan is dit een provinciaal kenteken geweest.
Deze kentekens zijn tot 1 januari 1957 gebruikt en waren hierna verboden.

Een XX-00-XX kenteken is sowieso niet origineel en kan bij de eerste afgifte van 1984 horen.
Een kenteken serie toepasselijk voor de jaren 50 zou zijn NH-00-00 of NR-00-00 of NZ-00-00 , RH-00-00 of RR-00-00 of RZ-00-00

Wat is het huidige kenteken van de motorfiets?

Mijn vragen aan de deskundigen van dit forum zijn:
1. Wat zou er in 1984 met de motor aan de hand geweest kunnen zijn?
** Het kenteken kan ingenomen zijn door bijvoorbeeld een total los verklaring na schade
2. Is het mogelijk dat het nummer door de RDW is ingeslagen? Waarom dan op zo'n ontoegankelijke locatie?
** Het zou kunnen ,maar het kan ook door een ondeskundig ander zijn geweest die bijvoorbeeld de motorfiets heeft opgeknapt.
3. Is het gebruik van de blauwe plaat toegestaan?
** Nee , bij een datum eerste afgifte in 1984 is het voeren van een blauwe plaat niet toegestaan. Dit kan tot 1 januari 1978.
4. Is het mogelijk en nuttig om het 1984 kenteken om te wisselen in een historisch kenteken?
** Dan komt er een historisch invoer kenteken op terug en kan u in ieder geval een blauwe plaat voeren.
5. Kan ik de RDW verzoeken een nieuw framenummer op een normale  locatie te slaan en het kenteken aan te passen? Hangt hier een keuring aan vast?
** Geen idee , ik denk dat het voor deze vraag het verstandigste is om de RDW zelf te bellen.
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2011, 21:12:04 pm door wouterduijndam »

Offline Coby

  • Nieuwe Kenteken-O-loog
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
Re:kenteken 1984 op motorfiets uit 1948
« Reactie #2 Gepost op: oktober 13, 2011, 22:06:55 pm »
bedankt voor het snelle antwoord...

Ik dacht ook al in die richting. Er zit nu een blauwe plaat op en ik denk dat er door politie of zo geen probleem van gemaakt zal worden.
Ik zal eens bij de RDW informeren hoe dat omwisselen gaat, hoe lang het duurt en wat de voor en nadelen zijn.

groeten Coby

 


SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal