Auteur Topic: H-16988 Pic Pic 4/6 persoons torpedo  (gelezen 3932 keer)

Offline Wouter Duijndam

  • Archief Eigenaar
  • Fautografisch Onderzoeker
  • *****
  • Berichten: 6452
    • Bekijk profiel
    • Het Nederlandsche kenteken archief
H-16988 Pic Pic 4/6 persoons torpedo
« Gepost op: februari 22, 2015, 19:59:47 pm »

©Mike Schellekens, Dinant, in België. Eerste overnachting van de familie V. onderweg naar Engelberg in Zwitserland.

Beschrijving van Mike
Gisteren was ik bij mijn lieve vriend J.V.
We heben toen weer eens een stapel foto's bekeken van de reis die zijn grootouders, vader en oom (en chauffeur) naar Engelberg in Zwitserland maakten in 1923 (en 1924), en dezelfde route die wij in 2002 maakten.
Ik had aan de hand van het oude fotoalbum en oude Michelin-kaarten en -gidsen uitgezocht hoe zij toen gereden moeten hebben. Hieronder een aantal parallelle plaatjes.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2015, 20:12:36 pm door Wouter Duijndam »

Offline Wouter Duijndam

  • Archief Eigenaar
  • Fautografisch Onderzoeker
  • *****
  • Berichten: 6452
    • Bekijk profiel
    • Het Nederlandsche kenteken archief
Re: H-16988 Pic Pic 4/6 persoons torpedo
« Reactie #1 Gepost op: februari 22, 2015, 20:06:45 pm »

©Mike Schellekens, Tegenwoordig eenrichtingsverkeer de verkeerde kant op.


©Mike Schellekens, De grens tussen België en Frankrijk, net ten zuiden van Bouillon. Links een Citroën 5 HP, achteraan een Ford Model T, rechts weet ik nog niet.


©Mike Schellekens, Het ovale raampje in het huis rechts maakte duidelijk dat we op de juiste plaats waren. De bewoner kwam naar buiten om te vragen wat we deden. Toen we de foto uit 1923 lieten zien, zei hij: Ja, dat kan kloppen, want mijn huis is in 1921 gebouwd.


©Mike Schellekens, Gérardmer, in de Vogezen.
De dames van stand in Delft hadden belet gevraagd bij mevrouw V., en hun bezorgdheid geuit over het voornemen om per automobiel naar Zwitserland te reizen. Het verweer van oma V. was: Wij hebben een auto van Zitsers fabrikaat, dus dat mag geen probleem zijn. Hun verweer: Ja maar, dan moet u door de Vogezen reizen, en daar zijn struikrovers!


©Mike Schellekens, Zie hoe de boom in 80 jaar dikker is geworden


©Mike Schellekens, Route des Crêtes, Vogezen. De meneer met pet is de chauffeur. Die werd in Basel op de trein naar huis gezet ("Kerel, nu betreden we het bergland, nu neem ík de verantwoordelijkheid", aldus opa). En na drie maanden mocht hij terugkomen voor de terugreis.


©Mike Schellekens, Niet makkelijk om dezelfde plek terug te vinden, maar het gekanaliseerde beekje en de hoek van de helling lijken toch wel overtuigend.


©Mike Schellekens, Op de terugweg vanuit Zwitserland kreeg de Pic-Pic problemen (de aandrijfriem van de schuivenmotor was gebroken). Daardoor moest de familie een paar dagen verblijven in Les Laumes - Alésia (tegenwoordig Venarey-les-Laumes), valkbij het slagveld van Vercingétorix.


©Mike Schellekens, Een paar maanden na de reis met J.V was ik daar met Dennis in onze 2CV. Ik had de oude foto niet bij me, maar uit het hoofd moest het ongeveer zo geweest zijn...


©Mike Schellekens, In 1924 werd er nog een reis naar Zwitserland ondernomen, nu met een overnachting in Bouillon.


©Mike Schellekens, Hotel de la Poste heeft er inmiddels een verdieping en een toren bijgekregen...
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2015, 20:13:01 pm door Wouter Duijndam »

Offline Wouter Duijndam

  • Archief Eigenaar
  • Fautografisch Onderzoeker
  • *****
  • Berichten: 6452
    • Bekijk profiel
    • Het Nederlandsche kenteken archief
Re: H-16988 Pic Pic 4/6 persoons torpedo
« Reactie #2 Gepost op: februari 22, 2015, 20:14:25 pm »
In het archief van de CONAM vond ik nog een advertentie over dit model.

©conam.info, Pic-Pic (CH) - Piccard, Pictet et Cie, Amsterdam, 1919

 


SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal