Auteur Topic: UK-04-77 Opel Kapitan cabriolet  (gelezen 3663 keer)

Offline Wouter Duijndam

  • Archief Eigenaar
  • Fautografisch Onderzoeker
  • *****
  • Berichten: 6452
    • Bekijk profiel
    • Het Nederlandsche kenteken archief
UK-04-77 Opel Kapitan cabriolet
« Gepost op: november 13, 2014, 19:59:15 pm »

©Hans Boer

Datum eerste toelating 15-06-1956
Datum aanvang laatste tenaamstelling 21-06-2006
Datum eerste afgifte Nederland 15-06-1956
Status kenteken Geldig

Offline Wouter Duijndam

  • Archief Eigenaar
  • Fautografisch Onderzoeker
  • *****
  • Berichten: 6452
    • Bekijk profiel
    • Het Nederlandsche kenteken archief
Re: UK-04-77 Opel Kapitan cabriolet
« Reactie #1 Gepost op: november 13, 2014, 20:01:17 pm »
Er zijn meer foto's van deze wagen.


©Hans Boer

Offline Wouter Duijndam

  • Archief Eigenaar
  • Fautografisch Onderzoeker
  • *****
  • Berichten: 6452
    • Bekijk profiel
    • Het Nederlandsche kenteken archief
Re: UK-04-77 Opel Kapitan cabriolet
« Reactie #2 Gepost op: november 16, 2014, 22:32:22 pm »
Beschrijving Nicholas Verhoeven
Op kenteken is dit dan ook een Opel Kapitän (het kenteken is van 1956).
De automobiel is ouder: 1939.
Hoewel het theoretisch mogeljk is dat er al in 1938 een paar cabriolets zijn gemaakt, of juist nog een paar in 1940.
Hoe dan ook:Opel heeft naar men zegt slechts 248 stuks rollende bodemplaat ten behoeve van carrossserie bouwers geleverd in de korte tijd tot oktober 1940 toen de vredesproductie geheel werd gestopt.
Van die 248 stuks chassis -om het maar zo te noemen -zijn een klein aantal als ambulance of begrafenisauto opgebouwd.
De meeste zijn echter naar twee oude bekende Duitse carosseriebouwers gegaan om tot 2 deur cabriolet opgebouwd te worden : Gläser uit Dresden -is het bekendst- en Hebmüller uit Wülfrath (Wuppertal).
De laatste is na de oorlog wereldberoemd geworden door de speciale Volkswagen carrosserie die men korte tijd leverde en die nu een zeer gewild verzamel object in VW kringen is, maar dat is een ander verhaal..
De voor de BeNeLux, en de skandinavische landen bestemde Opel Kapitäns werden in Antwerpen geassembleerd uit Duitse onderdelen kits, Omdat men in met name Belgie problemen met de nogal militaire naam van de wagen verwachtte is besloten de oude,modelnaam Super 6 te behouden.
In geen van deze landen zullen toen veel mensen gepre-occupeerd zijn gewest met het uitkiezen van een nieuwe automobiel.
Met het in augustus 1939 gemobiliseerd zijn van veel mensen en de overduidelijke oorlogsdreiging had men wel wat anders aan het hoofd.
Veel van die als Super 6 verkochte Antwerpse Kapitän's zullen er nieuw al niet geweest zijn.
Als je dan ook nog weet dat de oosterburen tijdens hun lange logeerpartij hier en in Belgie nogal gek waren op het vorderen voor het krijgsbedrijf kan het niet verbazen dat er erg weinig over zijn.
In theorie heb je vermoedelijk nog de meeste kans in Zweden waar ze wel zijn geleverd en waar geen echte oorlog of bezetting heerste.
De Opel Kapitän model 1939 was er in 2- en in 4- deurs sedan en op speciale bestelling ongetwijfeld zeer beperkt en vast veel duurder als Cabriolet.
Die laatste heette Kapitän omdat deze wagens niet door Opel zelf gemaakt werden.

 


SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal