Er zijn meer afbeeldingen van deze wagen die momenteel te koop staat bij Cleanmat.eu
©Cleanmat.eu
BeschrijvingDeze unieke zeer zeldzame Hogra is in zijn geheel gerestaureerd en bevind zich in uitmuntende staat!
Geschiedenis Hogra:
Nederland komt na het einde van de 2e wereldoorlog gehavend uit de strijd en...
Hogra 4x4 met Netam kipper
Algemene gegevensTellerstand: 2.587 km
Opbouw: Kipper
Bouwjaar: feb 1956
Transmissie: GMC, 5 versnellingen, Handgeschakeld
Kleur: Oranje
Referentienummer: Hogra
Technische gegevensMotorinhoud: 4.730 cc
Aantal cilinders: 6
Vermogen: 61 kW (83 PK)
Wielbasis: 400 cm
Ledig gewicht: 6.050 kg
Laadvermogen: 5.950 kg
GVW: 12.000 kg
FunctionaliteitAfmetingen (LxBxH): 6750 x 245 x 270 cm
Cabine: dag
Financiële gegevens
BTW/Marge: BTW
Exterieur
Trekhaak
Overige
Special truck
Deze unieke zeer zeldzame Hogra is in zijn geheel gerestaureerd en bevind zich in uitmuntende staat!
Geschiedenis Hogra:Nederland komt na het einde van de 2e wereldoorlog gehavend uit de strijd en krabbelt langzaam op in de jaren 50.
Deze jaren kenmerken zich door eenvoud en hard werken aan het herstel van ons land.
Er is schaarste aan materiaal en daarmee ook aan materieel.
Het vrachtwagenpark bestaat tot ver in de jaren 50 van de vorige eeuw vooral uit verouderd materieel afkomstig uit de legerdump dat massaal omgebouwd wordt en rijdend gehouden voor civiele doeleinden.
In het begin van de jaren 50 zag Dhr. W.A. Hoek een stijgende vraag ontstaan in de behoefte naar zwaardere vrachtwagens die moeilijk of niet leverbaar zijn.
Hij zag mogelijkheden om een zelfgemaakte vrachtwagen te bouwen, gebaseerd op de vraag uit de markt, tegen een zo laag mogelijke prijs die voor de gebruiker een maximum aan prestaties kon bieden.
Het ontbrak Dhr. van Hoek echter aan het benodigde kapitaal. Toen hij in contact kwam met een rijke weduwe, Mw. Gravelaar, die bereid was om hem van het benodigde startkapitaal te voorzien was het nieuwe vrachtwagenmerk “HOGRA” dat gevormd werd door de eerste letters van beide personen, een feit.
In 1954 ging de productie van de eerste exemplaren in een voormalige melkfabriek te Ravenstein van start.
De Hogra fabriek was een typische assemblagefabriek. Alle benodigde onderdelen, met uitzondering van de elektrische kabelboom, werden bij derden ingekocht en in Ravenstein geassembleerd tot een rijdend chassis met grill, motorkap, paravan en voorspatschermen maar zonder cabine en opbouw. Het was in die tijd veelal gebruikelijk dat een vrachtwagen als rollend chassis de fabriek verliet om vervolgens bij een carrosseriebouwer te worden voorzien van een cabine en opbouw naar de wensen van de koper. Er waren in die tijd bekende carrosseriebouwers als Paul & van Weelde en Buca maar ook plaatselijke carrosseriebouwers waren talrijk.
Het chassis, veerpakketten en plaatwerk van de Hogra was van Nederlandse makelij, de motor werd ingekocht bij het Engelse Perkins en later het Oostenrijkse Steyr.
De beide types die Hogra in zijn korte bestaan gebouwd heeft ontlenen hun typeaanduiding aan de motor die was ingebouwd. Het type H7-P6 was voorzien van een Perkins P6 dieselmotor met 83 pk.
Het type H7-S100 en later de H10 S-100 was voorzien van een Steyr motor met 100 pk.
De 7 in de typeaanduiding duidt op het bruto laadvermogen van 7 Ton. De H7 types waren uitgevoerd als 2-asser 4x2 chassis en slechts enkele 2-asser 4x4 chassis.
Het vanaf 1957 geïntroduceerde H10 type was uitgevoerd als een 3-asser 6x2 Chassis waarmee met een sleepas een bruto laadvermogen tot 10 Ton mogelijk was.
Vanaf eind jaren 50 werd de concurrentie op de vrachtwagenmarkt steeds heviger. Hogra bleef vasthouden aan het torpedofront en met een verouderde techniek was het bedrijf niet opgewassen tegen de opkomst van de modernere frontstuurmodellen met meer laadvermogen en betere prestaties.
In 1958 kwam het bedrijf in zwaar weer terecht en in afgeslankte vorm viel, uiteindelijk in 1961 definitief, nadat eerder al Kromhout van de markt verdween, het doek voor dit Nederlandse vrachtwagenmerk dat in zijn korte bestaan van 1954 tot 1961 slechts ca. 300 vrachtwagens heeft gebouwd die hun afzet vrijwel uitsluitend vonden in Nederland.
Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan een boek dat geheel gewijd zal zijn aan Hogra, het vergeten Nederlandse vrachtwagenmerk uit de jaren 50 van de vorige eeuw.
Een stukje Nederlands cultureel erfgoed dat niet vergeten mag worden. Dit boek komt naar verwachting ca. april 2021 uit.
Een belangrijk deel van de input voor dit boek is afkomstig van de oud eigenaar die van de thans nog 4 bestaande Hogra’s er 3 in zijn bezit heeft.
Deze Hogra, Type: H7-P6 in 4x4 uitvoering is het enig overgebleven exemplaar in de wereld en daarmee extreem zeldzaam.
In het bedrijf van de oud eigenaar werd in de jaren 50 en 60 gereden met 3 Hogra’s en werden bouwmaterialen vervoerd.
Vanwege het laadvermogen van 7 Ton was deze vrachtwagen geschikt voor het vervoer van zware bouwmaterialen als cement, gresbuizen, stenen, dakpannen en betonwaren.
De Hogra’s met 100 pk werden in het bedrijf ook ingezet met een aanhanger wat een hoger laadvermogen mogelijk maakte.
Uit nostalgie voor dit vergeten vrachtwagenmerk dat nog geen 10 jaar bestaan heeft en omdat deze vrachtwagens vroeger in het familiebedrijf gereden hebben is de oud eigenaar in de jaren 90 een zoektocht gestart naar overgebleven exemplaren in Nederland. Dit resulteerde in eerste instantie tot de aankoop van een afgebroken restauratie van deze 4x4 Hogra.
De restauratie werd voltooid met de montage van een nieuw dak op de bij carrosseriebouwer Buca gebouwde cabine en een 3zijdige Netam Klauwenkipper.
Het chassis van deze Hogra wordt gevormd door een bestaand trekker chassis, Type: U-7144T van het voormalig Amerikaanse legertruckmerk Autocar.
Deze afgedankte legertrucks werden door de Hogra fabriek aangekocht op de legerplaats in Soesterberg en vervolgens vervoerd of op eigen kracht naar de fabriek in Ravenstein gereden en daar volledig gestript. Na een grondige revisie van het chassis en de beide aangedreven voor- en achteras werd een nieuwe Perkins P6 dieselmotor gemonteerd met GMC versnellingsbak, een nieuw remsysteem aangelegd en vervolgens voorzien van een Hogra snuit. Hoewel er nauwelijks oude fabrieksfoto’s bekend zijn van de 4x4 uitvoering is het productieaantal beperkt gebleven tot waarschijnlijk tussen de 10 en 20 exemplaren.
In een later stadium zijn er nog 2 Hogra’s aangekocht waarvan 1 exemplaar op dit moment in restauratie is en in originele staat teruggebracht wordt met bijbehorende DAF aanhanger zoals vroeger in het familiebedrijf met deze Hogra’s werd gereden. Het laatst aangekochte exemplaar betreft een wrak dat uitsluitend door een zeer omvangrijke restauratie in originele staat teruggebracht zou kunnen worden.
Het is een “rollend” chassis waarvan de cabine ontbreekt.
Technische gegevens:Type H7-P6
Cabine Buca (Buchtens Carrosseriefabriek)
Opbouw Netam, 3-zijdige klauwenkipper
Motor Perkins P6 (4,73 Ltr.)
Brandstof Diesel
Cilinderaantal 6-cilinder
Cilinderinhoud 4730 CC
Boring x Slag 88,9x127 mm
Vermogen 83 PK
Motor/Cilinderkop Gietijzer
Distributie Triplexketting
Smering Oliedruksmering met tandwielpomp
Brandstofsysteem Brandstof inspuitpomp met verstuivers
Koelsysteem Waterkoeling met waterpomp en thermostaat
Koppeling Droge koppelingsplaat met drukgroep
Versnellingsbak GMC, 5 versnellingen
Aandrijving 4x4
Chassis-constructie Autocar, Type: U-7144T
Voorwielophanging Timken ½ elliptische bladvering
Achteras Timken ½ elliptische bladvering
Wielen Stalen wielen
Besturing Mechanisch, niet bekrachtigd
Remmen Hydraulisch op 4 wielen, met luchtdrukbekrachtiging
Handrem Mechanisch op de achterwielen
Wielbasis 4000
Lengte / Breedte 6750 / 2450
Tankinhoud 120 Liter
Max snelheid in km 65 km
Alle genoemde prijzen zijn exclusief BTW. Aan de afgelezen kilometerstand, opgegeven maten, gewichten en specificaties kunnen geen rechten worden ontleend.
Clean Mat Trucks B.V.
Wageningsestraat 17
6673DB ANDELST
Tel: 0488-712600
E-mail: sales@cleanmat.eu